Robert Zlocha

Jmenuji se Robert a má cesta k trénování psů byla zajímavá i spletitá zároveň. Nejprve studium financí v domovině a zahraničí, poté práce ve finančním controllingu v Moskvě a nakonec banka a její korporátní centrum v ČR. I když jsem měl od malička doma vždy psa a strýc pracoval jako trenér psů, nikdy nic nenasvědčovalo tomu, že by se pejsci stali více než zábavou na víkendy. Pořád častěji mě ale trápily bolesti očí kvůli časté práci s počítačem a pod silnými zářivkami. Situace dospěla do stavu, kdy jsem se musel rozhodnout. Buď dál pokračovat v práci, která mě sice celkem baví, ale po zdravotní stránce mě dříve nebo později zničí, nebo odejít a začít dělat takovou práci, při které se budu cítit dobře.

Dal jsem výpověď, začal o psech pročítat veškerou dostupnou literaturu, absolvovat české i zahraniční semináře a hlavně jsem měl to štěstí, že se mě ujala Pavla Kamrádová - majitelka psí školy Vychovaný pes, trenérka s více než 13 letou zkušeností, žákyně Martiny Klimešové - dvojnásobné mistryně světa v Agility, a poskytla mi roční intenzivní výcvik, při kterém mě denně brala na veškeré své hodiny s klienty. Poté mi odpovídala na mé nesčetné dotazy a postupně mě připravila na práci trenéra psů. Současně jsem navštěvoval i další trenéry, abych se mohl podívat na výcvik psů z jiného úhlu a i díky tomu si utřídit všechny získané vědomosti. To vše mi také pomohlo k složení obediencových i kynologických zkoušek různých obtížností.

I když se může zdát, že má původní práce nemá s prací se psy nic společného, není to tak úplně pravda. Do psího tréninku jsem si přenesl zejména následující:

  • Jednání s lidmi - většina trenérů pracuje raději se psy než s lidmi. Komunikace s majiteli je ale často důležitější, protože s pejskem stráví na cvičišti maximálně několik hodin týdně, ale pak jsou s ním sami další desítky hodin, kdy jeho chování bezprostředně ovlivňují
  • Analytickou práci - vyhledávání a získávání informací, řešení problémů, které je zaměřené zejména na identifikaci původu a zdroje chování a ne jenom na potlačení symptomů, tzn. ptám se například, proč pes reaguje špatně na ostatní psy / lidi, a podle toho hledám řešení, nesnažím se ho umlčet
  • Zodpovědnost - trénink pro mě nekončí odchodem klienta, přemýšlím o tréninku i po něm a snažím se najít nejlepší řešení
  • Jazyky - tréninky je možné vést ve třech jazycích - ČJ, AJ, RU

Co se týká samotné práce se psy, miluji kombinaci teorie a praxe. Proto pořád vyhledávám další semináře, on-line kurzy, čtu nové knihy, sleduji práci a články úspěšných světových trenérů a setkávám se s dalšími trenéry, se kterými si vyměňujeme zkušenosti. A vše následně předávám svým klientům a jejich čtyřnohým kamarádům na lekcích. Také se snažím, aby lekce byly pro pejska i jeho majitele zábavou, proto používám při práci mnoho her. Při nich se pejsek i majitel učí nové dovednosti bez zbytečného stresu a s pocitem, že výcvik je vlastně snadný.